Carlos II a los diez años

Carlos II a los diez años

Juan Carreño de Miranda (Asturies, 1614-Madrid, 1685)

Fecha d'execución:

1671

Técnica:

Oleu sobre llenzu

Midíes:

210 x 147 cm

Procedencia:

Adquisición, 1981

El retratu de Carlos II a los diez años del Muséu de Belles Artes d’Asturies, adquiríu en 1981, ye una de les obres maestres de la so colección y iconu lligáu indisolublemente a la pinacoteca asturiana de magar nació. Pero ye, perriba de too, una obra cumal del retratu rexu, de poder o d’aparatu del barrocu cortesanu español del sieglu XVII. Salíu del pincel del famosu artista asturianu Juan Carreño de Miranda (Asturies, 1614-Madrid, 1685) depués de que lu nomaren pintor de cámara, el 11 d’abril de 1671 (anque lu firma entá como pintor del rei), configuróse como’l prototipu de retratu áulicu del “Embruxáu”, últimu soberanu de la casa d’Austria, con unes facciones que se van dir tresformando nes munches versiones socesives que se fixeron del mesmu, nes que’l mesmu pintor o’l so taller diben caltener un esquema compositivu igual.

Nel mediu del cuadru apaez Carlos II vistíu de negru, a la moda española, cola ropa de los monarques y non de los príncipes Habsburgo, anque entós el gobiernu inda lu detentaba so madre, Mariana d’Austria. De la so abotonadura cuelga l’emblema del Toisón d’Oru, vinculáu a la caña española de los Habsburgo dende Carlos I. Ciñe espada na cintura y tien na mano derecha per un papel o memorial dobláu, mentes cola esquierda garra’l sombreru y sofítase nuna consola de pórfidu que ta encontada nunos lleones, encargaos por Velázquez en Roma y que se caltienen güei nel Muséu del Prado.

Alredor del monarca espárdese toa una escenografía de poder que recrea’l Salón de los Espeyos del destruyíu Alcázar madrilanu. La mesma consola, los grandes espeyos d’águiles que reflexen la paré opuesta de la estancia y los llenzos que nellos se reflexen, formaben efectivamente parte de la decoración d’esta estancia representativa, que valía pa recibir les embaxaes. Munchos de los llenzos que s’estremen reflexaos nos espeyos -chocantemente ensin invertir la imaxe-, como’l Retratu de Felipe IV por Rubens o’l Ticiu de Tiziano, refuercen la idea de continuidá de la monarquía española y definen el príncipe nuevu como Monarca Cristianu. Una gran cortina colorada, bordada d’oru y con un borlón gordu, encuadra la composición pela parte esquierda, suxiriendo un baldaquín imaxinariu que tamién sorraya la significación maxestática. La perspectiva, determinada pol llosáu del suelu, y el xuegu de los espeyos amuesen la deuda del pintor asturianu con Velázquez, igual que la recreación atmosférica, que suxer la sensación de “aire interpuesto” ente l’espectador y el fondu, amás del tipu de pincelada, fluyida y llibre. Un tonu de severidá, contenida, grave, maxestosa y distante, apodera la composición, completando’l retratu d’esti Monarca de les Españes, señor d’un mundu onde nun se ponía’l sol pero qu’asolombraben yá nubones prietes.