La cueva de Cuadonga

La cueva de Cuadonga

Genaro Pérez Villaamil (El Ferrol, 1807-Madrid, 1854)

solicitar imaxe

Fecha d'execución:

1850

Técnica:

Oleu sobre llenzu

Midíes:

52,5 x 43,3 cm

Procedencia:

Diputación Provincial

Ente les munches obres que l’arte decimonónicu-y dedicó a un santuariu asturianu tan emblemáticu como’l de Cuadonga destaca sobre manera esta vista interior de la cueva del pintor ferrolanu Genaro Pérez Villaamil (El Ferrol, 1807-Madrid, 1854), caltenida nel Muséu Belles Artes d’Asturies.

Consideráu’l precursor del paisaxismu románticu español, Villaamil inscríbese dientro d’aquella xeneración de “pintores viaxeros” que, dende mediaos del sieglu XIX, percorrieron bona parte de la xeografía española intentando captar nos sos llenzos la realidá social y cultural del país. Nel retratu de la so xente y de los sos pueblos, de los sos paisaxes y de los sos monumentos, la obra de Villaamil reflexa la esmolición típica del artista románticu, que debaxo de la so fantasía pintoresca y esaltación patriótica llatía un interés entá más fondu, rellacionáu tamién colos ideales de la Ilustración española: documentar y salvaguardar les murueques d’un patrimoniu históricu tan estrozáu como’l nacional.

Asina, cuando Genaro Pérez Villaamil llegó a Cuadonga en 1850, no que sería l’últimu viaxe del artista a tierres asturianes, el so interés pola cueva nun quedó namás nel fechu d’inmortalizar el símbolu de lleenda d’una supuesta identidá nacional, sinón en constatar al empar l’estáu d’abandonu nel que s’atopaba’l monumentu desque, el 17 d’ochobre de 1777, una quema casual destruyere parcialmente’l camarín de la cueva que caltenía la imaxe de la Virxe. Na representación abiertamente idealizada del santuariu qu’ufierta’l pintor pue reconocese polo tanto l’estáu decadente de la construcción. Amás, la visión de la España costumista y pintoresca que tanto s’empeñó en retratar Villaamil garraría un protagonismu nuevu na escena de la parte fondera, onde una comitiva de pelegrinos, vistíos con traxes rexonales, confieren al santuariu esi aire de cotidianeidá y devoción popular nel que los elementos humanos y arquitectónicos fúndense pa reforzar el mensaxe patrióticu propiu de la representación romántica.

Anque la denuncia espuesta na obra acabó recibiendo respuesta, esta nun va llegar hasta 1874 –Genaro Pérez Villaamil muerre en 1854-, fecha na que l’obispáu de Benito Sanz y Forés encargó-y a Roberto Frassinelli construyir el camarín actual de madera, onde s’asitió a la fin la imaxe nueva de la Santina donada pola Catedral d’Uviéu en 1778.