Fecha d'execución:
ca. 1500
Técnica:
Oleu sobre tabla
Midíes:
Procedencia:
Colección Pedro Masaveu
Una de les obres de más tamañu que pue almirase nel Muséu de Belles Artes d’Asturies ye’l Retablu de Santa Marina, procedente de la ilesia del mesmu nome en Mayorga de Campos (Valladolid). Les venticuatro tables que la componen pintóles alredor de 1500 el Maestru de Palanquinos, identificáu pol profesor González Santos como Pedro de Mayorga. Una semeya vieya dexa conocer cómo yera’l retablu íntegru nel so allugamientu orixinal: tenía tres pisos, siete cais –de les que la central perdióse–, predela y arquitectures de madera calao.
El retablu cunta la historia de Santa Margarita d’Antioquía –identificada n’España con Santa Marina de Galicia, d’ende’l tracamundiu habitual na dómina ente les dos santes– tal como figura na Lleenda Dorada de Jacopo Della Voragine (aprox. 1260), un testu qu’impulsó la devoción a Santa Margarita-Santa Marina y que tuvo muncha sonadía a últimos de la Edá Media, escayendo’l cultu cola llegada de la Contrarreforma.
Según la Lleenda Dorada, Margarita yera la fía d’un sacerdote paganu que se convirtiere al cristianismu. Nuna ocasión, de la que taba curiando les oveyes en monte, el prefectu de la rexón namoróse d’ella y, ante la negativa de la rapaza a aceptar les sos proposiciones, mandó encarcelala. Cuando taba presa, un cuélebre, identificáu col demoniu, apaecióse-y na celda pa comela, pero gracies a la so fe foi quién a salir ilesa del banduyu de la bestia. Depués d’esti milagru, a la moza sometiéronla a dellos tormentos, que dalgunos reprodúcense nesti retablu, p’acabar corándola. La so historia fixo d’ella exemplu de la virtú femenina, al empar que’l milagru del cuélebre la convirtió na patrona de los partos.
Los dos pisos d’arriba cunten, en doce escenes, los episodios más significativos de la historia de la santa, que se complementen con seis escenes de la Pasión de Cristo. Nes seis tables que componíen orixinalmente la predela, almacenaes, nun siendo una d’elles, nos depósitos del Muséu, represéntense pareyes de santos y profetes.
Nel conxuntu destaca la escena de la santa saliendo del cuélebre por ser una de les sos iconografíes más populares, amás de les representaciones d’espacios interiores, onde l’artista amuesa’l dominiu de la perspectiva al traviés de les representaciones de suelos en dameru y cubiertes abovedaes. Nel tratamientu de cares y la composición d’espacios nótase la presencia de dos maestros: ún d’ellos ye’l Maestru de Palanquinos, bonu d’identificar pol usu del pan d’oru nel cielu, mentes que l’otru, más conteníu na xestualidá, tira escontra’l clasicismu nes actitúes de los personaxes y nes composiciones d’escenes, nes qu’introduz elementos clásicos.
El Retablu de Santa Marina ye un exemplu perfectu de los usos iconográficos del últimu periodu góticu y enmárcase dientro d’esi conxuntu de pintures que, dientro de la tradición tardomedieval, yá introducen sutilmente estétiques y motivos clasicistes.