Metamorfosis d’ánxeles n’escapitina

Metamorfosis d’ánxeles n’escapitina

Salvador Dalí (Figueres, Girona, 1904-1989)

Fecha d'execución:

1973

Técnica:

Acuarela y gouache sobre papel

Midíes:

141,5 x 200,5 cm

Procedencia:

Colección Pedro Masaveu

Metamorfosis d’ánxeles n’escapitina, según reza nuna etiqueta apegada nel marcu, ye’l títulu d’esta obra de Salvador Dalí (Figueres, Girona, 1904-1989), na que se representa un conxuntu de dos ánxeles a los llaos d’una figura femenina desnuda, qu’asemeya una escapitina.

Pol procedimientu col que ta realizada la obra, sábese que’l fondu, que representa un paisaxe del Ampurdán, ye la primer parte de la composición qu’encaró l’artista. Nél vese una figura del monte Pení, unes rayes de suelu pa reforzar el sentíu de la perspectiva y una figura humana que saluda dende un términu mediu. Si tenemos en cuenta que’l sol sal tres del monte Pení, pola solombra vamos aldovinar que la hora ye’l mediudía.

La clave de la composición ta xusto nel sexu de la figura femenina, ocupáu por una cruz. Sobre ésta pue aldovinase una escapitina. La cruz, cuasi imperceptible, estrema’l cuadru en dos metaes, fondera y cimera, marcaes pola cintura de los trés personaxes, y esquierda y derecha, dixebrando los ánxeles a los llaos pel centru de la figura femenina.

Al respective de les metaes fonderes, éstes realizáronse en tonalidaes ocre, mentes qu’apodera nes cimeres l’azul. Amás, los pies de les dos figures tán asitiaos nuna posición qu’anatómicamente nun correspuende col torsu, la cabeza, les manes nin les ales del restu de los sos cuerpos respectivos. Tocante a la figura femenina, nun tien estremidaes inferiores, sustituyíes por un mantu tresllúcidu y una mancha bien rara que camuda’l color de la que se va averando a la metá cimera.

El personaxe de la esquierda correspuende a un ánxel anunciador, de llombu, con una sola ala representada y los deos de la mano derecha, espurrida, en posición de bendicir la figura femenina. El personaxe de la derecha señala al espectador la barriga de la muyer desnuda. Exerce la función, habitual na pintura renacentista, del ánxel narrador, intermediariu ente la historia bíblica y el presente. La so mano esquierda llevántase pa tocar lo que podríemos llamar “la cuarta paré” o llende del espaciu qu’ocupa’l públicu, el frente del cuadru.

La figura femenina, desnuda y d’atributos arrogantes, asiste ríxida, cola cabeza entornada y la cara ausente dafechu, a esi ritual estrañu.

Dalí va fundir a menudo la imaxe de la Virxe María cola mítica Leda, dambes fecundaes por seres divinos. Y va representar el so dilema sexual sobre Eros y Thánatos, pente medies del tema de Venus. Amás, de la que Gala resuelva los sos problemes sexuales, a partir de 1929, Dalí va desenvolver, d’un llau, una teoría sobre’l cledalismu, o rellación sexual -escitación incluyida- ensin contactu físicu, y del otru, una mitoloxía propia basada nel Angelus de Millet, que según ella la hora de l’Anunciación escuende l’entierru d’un neñu nel campu, identificáu por Dalí col so hermanu, el primer Salvador Dalí.