Mosqueteru con espada y anxelín

Pablo Picasso (Málaga, 1881-Mougins, Francia, 1973)

Fecha d'execución:

Técnica:

Oleu sobre llenzu

Midíes:

Procedencia:

Colección Pedro Masaveu

Mosqueteru con espada y anxelín, de Pablo Picasso (Málaga, 1881-Mougins, Francia, 1973) ye una obra representativa de la so última etapa, llamada d’Aviñón poles dos esposiciones tan importantes qu’ellí realizó en 1970 y 1973. Conxuga dos de los sos motivos más característicos: el del mosqueteru, qu’apaeció na so obra en 1966, y el del home maduru acompañáu de neños que representen l’amor, dacuando colos sos atributos d’arcu y fleches.

La figura del mosqueteru úsase como alusión a los personaxes del Sieglu d’Oru español y la so elección implica dalguna teatralidá, porque pudiere corresponder a personaxes de Dumas y Molière o rellacionase colos drames del Sieglu d’Oru que Picasso viere representar cuando neñu. Otra manera, el términu “mosqueteru” fai referencia a los espectadores, quitos de pagar, que nos teatros del Sieglu d’Oru poníense na parte trasera del teatru. Ésti sería asina non solo un personaxe representando nuna especie de “teatru del mundu” sinón tamién una clas de testigu de lo qu’asocede al otru llau de la tela, como ponen de relieve, otra manera, la so mesma dimensión frontal y les dimensiones de la figura, qu’obliguen al espectador a encarase directamente con ella. Amás, nesti cuadru la figura del mosqueteru nun dexa de recordar a la d’El caballeru de la mano en pechu, d’El Greco. Dambos apaecen con un encuadre asemeyáu de media figura y gorguera apaecida, puñu con encaxes, cadena d’oru hasta la cintura y espada con empuñadura dorada, anque ta en posición invertida, igual que la mano en pechu.

Resulta significativa la humanidá tan fonda que, a pesar del so supuestu calter teatral, presenten les figures. El mosqueteru paez animáu d’una tensión espresivo, productu tanto de la so propia busca interior como del so “perpetuu deséu de ser tresfiguráu”, en palabres de Zervos. Nesti postrer sentíu, l’antítesis ente’l tratamientu deformáu de la cara del mosqueteru y la espresión directa de la cara del anxelín, risón, revela’l calter d’eses tensiones, en bona midida rellacionaes col eros, que reflexaben les que vivía’l mesmu artista, yá na so senectú. Pero’l complementu ente la espresión noble y atormentada del caballeru y l’actitú atravesada y risona del neñu, con un fustaxe que nun dexa de recordar tamién les mesmes facciones del artista, podríen amosar una posibilidá de renovación que xuniría los dos estremos d’un mesmu ciclu nuna especie d’autorretratu doble y tresfiguráu.

La pintura, bien empastao y aplicao con rapidez y determín, cuasi como si untare’l llenzu con pincelaes franques y apotaes, dexa ensin atapar delles partes, que faen posible ver la imprimación. La execución ye perllibre y les figures apaecen nun mesmu planu, ensin fondura. Resalta’l contraste ente los trés colores primarios, namás matizao l’azul pola proximidá col moráu na figura del mosqueteru.