Coyendo la mazana

Coyendo la mazana

Nicanor Piñole (Xixón, 1878-1978)

Fecha d'execución:

1922

Técnica:

Oleu sobre llenzu

Midíes:

150 x 206 cm

Procedencia:

Diputación Provincial

Nicanor Piñole (Xixón, 1878-1978) siempre cuntó con un ámbitu propiu na esposición permanente del Muséu de Belles Artes d’Asturies gracies al interés demostráu pola Diputación Provincial na década de los años sesenta, cuando ésta acoyía en precario’l muséu de pintures na so propia sede alministrativa.

Coyendo la mazana ye obra imprescindible nel catálogu del artista y rellaciónase directamente con Primavera (1925), pintura depositada apocayá pol Muséu Nacional Centru d’Arte Reina Sofía nel muséu monográficu que’l Conceyu de Xixón habilitó énte la casa qu’habitare cola familia Prendes. Ellí custódiense, ente dellos miles de dibuxos, hasta un total de catorce apuntes y bocetos con que Piñole encaró dende 1919 la preparación d’esti llenzu monumental. La so intención yera presentar la pieza al concursu más importante del momentu, la Esposición Nacional de Belles Artes (1922), onde, sicasí, nun consiguió’l premiu esperáu. De toles maneres, y dada la so relevancia, esti trabayu tuvo un percorríu espositivu bien ampliu.

La escena asocede a la fin del branu y, como pasa en tantos cuadros costumistes del autor xixonés, asítiase nun contestu xeográficu específicu: Carreño. Ye, entós, un paisaxe familiar, la pumarada empinada de la Quinta de Chor, finca onde pasaron los branos los Prendes y que’l nuestru artista escoyó como sida plástica dende primeros del sieglu XX.

Na pintura, de gran formatu, desenvuélvese’l momentu en que, a plena lluz del día, un grupu de vecinos collaboren voluntariamente (n’andecha) pa completar unos llabores tan duros y concentraos como los de pañar la mazana. Un númberu grande d’homes, muyeres y neños, incluyíos los sobrinos de Nicanor, dedíquense a coyer y acarretar la fruta tan apreciao pa que se pueda echar nel llagar y empezar asina’l procesu de tresformación d’ello en sidra natural. Al fondu, debaxo d’un cielu pobláu de nubes, vese una casa mariñana característica.

Ye un pedazu bien simbólicu de la vida llabradora asturiana tan llimitada y austera que Piñole pinta un coloríu ricu y vitalista, evidente sobre manera nos árboles cargaos de fruta y nel vestuariu de les figures que protagonicen el cuadru.

La obra materialízase nun momentu de gran vitalidá cultural n’Asturies, que no pictórico yá cuntaba con un circuitu artísticu incipiente. Existíen delles galeríes comerciales y inclusive se celebraren esposiciones notables d’arte contemporaneu n’edificios públicos (1916, 1918 y 1921). Amás, poco depués, la comunidá artística asturiana diba presentase xunta pela primer vez en Madrid gracies al impulsu del críticu José Francés y col patrociniu del diariu republicanu Heraldo de Madrid.